De regels t.a.v. kosten en vergoedingen van psychologische hulpverlening zijn soms best ingewikkeld. Hieronder lees je meer over verzekerde zorg, niet verzekerde zorg en ons annuleringsbeleid.
De informatie in jouw eigen polisvoorwaarden is altijd bepalend, lees deze daarom zorgvuldig.
Verzekerde zorg 2025
De zorg die Connect Psychologie biedt, wordt meestal vergoed vanuit de basisverzekering van de Zorgverzekeringswet (als Generalistische Basis-GGZ). Je krijgt de behandeling alleen vergoed als je een geldige verwijsbrief van je huisarts hebt. Ook moet er sprake zijn van een diagnose (DSM-5 classificatie) die onder de verzekerde zorg valt (dit wordt bepaald door het Zorginstituut Nederland).
In één of twee intakegesprekken stellen we vast of er inderdaad sprake is van een diagnose waarvan de behandeling wordt vergoed door je zorgverzekeraar. Mocht er toch geen sprake zijn van een (vergoede) diagnose, dan worden de intakegesprekken nog wel vergoed. Er zijn landelijk vastgestelde maximum tarieven voor de consulten bepaald.
In 2025 hebben we met de meeste zorgverzekeraars contracten afgesloten. De praktijk stuurt de facturen in dat geval rechtstreeks naar jouw zorgverzekeraar. De vergoeding is in natura: de zorgverzekeraar betaalt de factuur direct aan de praktijk. Je merkt daar dus niets van. Een eventueel nog niet besteedt eigen risico wordt door de zorgverzekeraar direct met jou verrekend.
We hebben geen contract met ASR, Caresq en RMA. Ben je bij een van deze zorgverzekeraars aangesloten, dan ontvang je zelf de factuur van ons. Afhankelijk van jouw polisvoorwaarden wordt een groot deel van de factuur door de zorgverzekeraar aan jou terugbetaald. Kijk in jouw polisvoorwaarden om te zien welk deel er wel/niet wordt vergoed bij ongecontracteerde zorgaanbieders.
Niet verzekerde zorg
Als er geen sprake is van verzekerde zorg, dan kan het zijn dat je toch graag een psychologische behandeling wil aangaan. De kosten hiervan zijn dan geheel voor eigen rekening. Je hebt in dit geval geen verwijzing van de huisarts nodig en het gaat niet ten koste van je eigen risico. De tarieven voor deze zorg zijn ook door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vastgesteld, het zogenoemde ‘niet-basispakketzorgconsult’. Dit tarief is €138,15 per 60 minuten bestede tijd. Dat is zowel de tijd die we besteden aan een consult (directe tijd) én de tijd die nodig is voor de voorbereiding van de gesprekken en de vereiste verslaglegging (indirecte tijd).
In overleg met je werkgever kan deze soms bereid zijn de kosten (deels) voor je te betalen.
Als je wel recht hebt op verzekerde zorg, maar je wilt graag zelf betalen, dan is dat niet toegestaan bij een gecontracteerde zorgverlener.
★ Afspraak 60 min. + 15 min. uitwerken | €172,69
★ Afspraak 75 min. + 15 min. uitwerken | €207,23
Kosten bij geen of te late annulering
Afspraken kun je makkelijk via het cliëntenportaal zelf verzetten of annuleren. Afspraken moeten echter uiterlijk 24 uur voor het tijdstip van de afspraak geannuleerd worden.
Bij niet of niet tijdig annuleren (minder dan 24 uur voor de afspraak) is de behandelaar gerechtigd de gereserveerde tijd naar redelijkheid en billijkheid aan de cliënt in rekening te brengen (“no-show kosten”). Voor een no-show geldt een tarief van 50% van het NZa tarief van de geplande afspraak. Je ontvangt hiervoor een (digitale) factuur. Een no-show factuur moet je zelf betalen. Deze factuur kan niet bij de zorgverzekeraar ingediend worden.